ΤΙ ΨΑΡΙ ΝΑ ΔΙΑΛΕΞΩ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ

Το ψάρι αποτελεί μια απόλυτα υγιεινή και απαραίτητη τροφή για τον οργανισμό. Τα ψάρια, είτε του αλμυρού είτε του γλυκού νερού, είναι από τις πιο θρεπτικές τροφές, καθώς αποτελούν βασική πηγή πρωτεϊνών, μαζί με το κόκκινο κρέας και τα πουλερικά, ενώ παράλληλα μας εφοδιάζουν με ωφέλιμες βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία, όπως είναι ο σίδηρος και οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Το “βαρύ πυροβολικό” του θρεπτικού περιεχομένου των ψαριών είναι τα ω-3 λιπαρά, τα οποία ανήκουν στην ομάδα των “καλών” πολυακόρεστων λιπαρών, που δρουν προστατευτικά για τον οργανισμό μας, εν αντιθέσει με τα “κακά” κορεσμένα λιπαρά.

Τα ψάρια είναι σημαντικά για το παιδί γιατί περιέχουν ιώδιο και ασβέστιο, σημαντικά μέταλλα που βοηθούν στην ανάπτυξη, αλλά είναι και πολύ καλή πηγή βιταμινών οι οποίες βοηθούν στην υγιή ανάπτυξη των οστών, των δοντιών και της όρασης. Περιέχει πολύ φώσφορο και όταν συνδυάζεται με λίπη, δημιουργεί τα φωσφολιπίδια, τα πολύτιμα στοιχεία που ενεργοποιούν την εγκεφαλική λειτουργία. Τέλος, στο ψάρι βρίσκονται τα απαραίτητα αμινοξέα, τα οποία χρειάζεται ο οργανισμός μας, και κυρίως των παιδιών, γιατί δεν μπορεί να τα παράγει μόνος του. Για όλους αυτούς τους λόγους, αξίζει να το συμπεριλάβουμε στη διατροφή των παιδιών μας από νωρίς.

παιδί_ψάρι_thessmama

Ποιο ψάρι να επιλέξω;

Κάθε ψάρι έχει να μας προσφέρει τα δικά του πολύτιμα συστατικά. Και στις ελληνικές θάλασσες υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη ψαριών, που όλα έχουν να προσφέρουν πολλά στον οργανισμό των παιδιών:

Η γλώσσα και ο μπακαλιάρος. Είναι νόστιμα όταν μαγειρεύονται στον ατμό, με ντομάτα στο φούρνο, ακόμα και πανέ. Το καθάρισμά τους είναι εύκολο, μιας και δεν έχουν πολλά κόκαλα. Αποτελούν πλούσιες πηγές βιταμίνης Α και D, οι οποίες αποθηκεύονται στο συκώτι τους. Ο μπακαλιάρος, με το μαλακό του κρέας και την υψηλή διατροφική του αξία, είναι το ψάρι που συνήθως γεύονται τα μωρά για πρώτη φορά. Και αυτό όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά γιατί είναι το πιο αλλεργιογόνο ψάρι και αν το παιδί έχει κάποια αλλεργία στο ψάρι, εκεί θα φανεί σίγουρα.

O γαύρος, η σαρδέλα, ο σολομός, ο τόνος, ο κολιός, το λαβράκι και η πέστροφα είναι ψάρια πιο λιπαρά και περιέχουν μεγάλες ποσότητες βιταμινών του συμπλέγματος Β και είναι πολύ πλούσια σε ω-3. Τα τρόφιμα που καταναλώνονται με τα κόκαλα, όπως η σαρδέλα, ο γαύρος και η αθερίνα, είναι πολύ καλές πηγές ασβεστίου και φωσφόρου. Από τα λιπαρά ψάρια, ιδανικά για να προστεθούν στη διατροφή των παιδιών πρώτα, είναι ο σολομός, το λαβράκι και η πέστροφα, καθώς δεν περιέχουν πολλά κόκαλα και είναι εύκολο να καθαριστούν

Ο σολομός έχει ίσως το μαλακότερο κρέας, οπότε ενδείκνυται για κατανάλωση και σε μικρές ηλικίες. Επιπλέον, εκτός από ω-3 και βιταμίνη D, διαθέτει και δοκοσαεξανοϊκό οξύ, μια ουσία που κρίνεται απαραίτητη για την υγιή ανάπτυξη του παιδιού, καθώς από τη συγκεκριμένη πρωτεΐνη αποτελείται κατά 50% ο εγκέφαλος ενός νεογνού. Σε ό,τι αφορά γενικά τα λιπαρά και μεγάλα ψάρια, είναι καλύτερο να προτιμάτε όσα προέρχονται από βιολογικές ιχθυοκαλλιέργειες, γιατί διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος να περιέχουν βαρέα μέταλλα, τα οποία είναι τοξικά και των οποίων η συγκέντρωση λειτουργεί αθροιστικά στον οργανισμό. Τέλος, αποφύγετε να δώσετε σε πολύ μικρά παιδιά μεγάλα ψάρια που ζουν κοντά στο βυθό (π.χ. ο γαλέος ή ο ξιφίας), καθώς είναι πιθανό να περιέχουν ποσότητες υδραργύρου, που είναι ιδιαίτερα τοξικός για τον οργανισμό.

Φρέσκο ή κατεψυγμένο;

Το φρέσκο: Για να καταλάβουμε αν ένα ψάρι είναι φρέσκο, πρέπει να παρατηρήσουμε αν τα μάτια του είναι λαμπερά και εξέχουν, ενώ τα βράγχια του πρέπει να είναι υγρά, να διατηρεί το σχήμα του, να είναι σφριγηλό, να μη μένει το αποτύπωμα των δαχτύλων όταν το πιέζουμε, η σάρκα του να είναι λευκή ή ελαφρά ροδαλή, η σπονδυλική στήλη να αποχωρίζεται δύσκολα από τους γύρω μυς, να απολεπίζεται εύκολα και το κόκαλο του να είναι άσπρο.

Το κατεψυγμένο: Το κατεψυγμένο ψάρι δεν είναι καθόλου άσχημη επιλογή. Σε κάθε περίπτωση, είναι προτιμότερο να δώσουμε κατεψυγμένο ψάρι στο παιδί, παρά να μην του δώσουμε καθόλου! Κατά την αγορά των κατεψυγμένων ψαριών, τρία είναι τα ενδεικτικά σημεία στα οποία πρέπει να δίνουμε προσοχή: Να υπάρχει καλό προστατευτικό εξωτερικό στρώμα πάγου (λεπτό και ομοιόμορφο), το δέρμα να είναι στιλπνό και το χρώμα τους έντονο και ζωηρό, και τα μάτια να είναι λευκά, προεξέχοντα και όχι βαθουλωμένα. Επίσης, είναι σημαντικό να ξεπαγώνετε τα ψάρια με πολλή προσοχή: Τοποθετήστε τα αρχικά στη συντήρηση του ψυγείου για 24 ώρες, και μετά μαγειρέψτε τα κανονικά. Αν η απόψυξη γίνει σε θερμοκρασία δωματίου, τότε υπάρχει σημαντική πιθανότητα το ψάρι που θα καταναλώσει το παιδί να κουβαλά αυξημένο μικροβιακό φορτίο.