ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΩΤΑΚΙΑ

Η επίσκεψη στους χώρους του σχολείου πριν από το πρώτο κουδούνι, αποβάλλει το άγχος από τα πρωτάκια, σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες!

prwti-mera-sto-sxoleio-thessmama

Σύμφωνα με τους παιδοψυχίατρους, η επίσκεψη στο σχολείο και η ξενάγηση του είναι πολύ βασική για το παιδί και καθοριστική για τη συμπεριφορά του στο νέο περιβάλλοντα χώρο. Παράλληλα  βοηθά τα παιδιά να προσαρμοστούν πιο γρήγορα στη νέα τους καθημερινότητα και τα γεμίζει αυτοπεποίθηση για να καλύψουν άμεσα τις ανάγκες τους, όταν αυτό χρειαστεί. «Καλό και ωφέλιμο θα είναι κατά την επίσκεψη του παιδιού στους χώρους του σχολείου να υπάρξει συνάντηση-γνωριμία με το δάσκαλο ή άλλα πρωτάκια», αναφέρει η κα Αρμενάκα και προσθέτει ότι «κατά τη διάρκεια της συνάντησης πρέπει να δοθεί η δυνατότητα και να ενθαρρυνθεί το παιδί να μιλήσει για τον εαυτό του, για τα αγαπημένα του παιχνίδια, το χόμπι του, που πήγε διακοπές, κτλ.».

Η προετοιμασία της πρώτης ημέρας

Η προετοιμασία του παιδιού, όπως τονίζουν οι παιδοψυχίατροι, για την πρώτη ημέρα στο σχολείο απαιτεί ηρεμία και συνεργασία μαζί του. Στην καλύτερη προετοιμασία, πέρα από την επίσκεψη στο σχολείο, μπορούν να βοηθήσουν αντίστοιχα βιβλία, τα οποία οι γονείς μπορούν να τα προμηθευτούν από βιβλιοπωλεία και από τις βιβλιοθήκες των δήμων και των σχολείων. Η τακτική ανάγνωση των βιβλίων, τονίζοντας τις ευχάριστες δραστηριότητες που θα έχει το παιδί στο σχολείο, του κεντρίζουν το ενδιαφέρον και του αποβάλλουν το φόβο του αυστηρού δάσκαλου.

Αν υπάρχει ανησυχία και υπερβολικό άγχος για την πρώτη ημέρα, τότε οι γονείς θα πρέπει να επιλέξουν βιβλία που αναφέρονται σε διαχείριση και έκφραση συναισθημάτων ή να απευθυνθούν σε παιδοψυχίατρο. Παράλληλα, αρκετές ημέρες πριν από το πρώτο κουδούνι οι γονείς μπορούν να διοργανώσουν “ειδικές εκδρομές” σε καταστήματα για την αγορά αθλητικής φόρμας, σχολικής τσάντας, μολυβιών και μαρκαδόρων κτλ. «Οι εκδρομές αυτές είναι καλό να γίνουν με μορφή περιπέτειας σε μια χαλαρή μέρα, χωρίς βιασύνη, αρκετές ημέρες πριν», εξηγεί η κα Αρμενάκα και προσθέτει ότι «για να είναι ευχάριστη η “εκστρατεία” τους δεν πρέπει να ξεκινήσουν πολύ νωρίς το πρωί για να μην είναι αγχωτική η διαδικασία. Καλό είναι να αγοράσουν ταμπέλες για τα ρούχα που αλλάζει, όπως μπουφάν, ζακέτες, γάντια, καπέλα κτλ. για να αποφύγουν ταραχή και στεναχώρια αν χάσουν κάτι».

Επίσης, κάτι που στρεσάρει τα παιδιά είναι τα ρούχα και τα παπούτσια, που είναι σφιχτά με δύσκολα κουμπώματα και κορδόνια. Το τελευταίο που θέλουμε είναι το παιδί να λερωθεί τις πρώτες μέρες από ένα παντελόνι που δεν ξεκουμπώνει εύκολα, με ότι συνέπειες υπάρχουν για τη ψυχολογία του αν το δουν οι συμμαθητές του λερωμένο.Βασικό της εύκολης προσαρμογής του παιδιού στη νέα του ζωή είναι να γνωρίζει να αυτοεξυπηρετείται.Τα περισσότερα παιδιά με την παρακολούθηση παιδικού σταθμού και νηπιαγωγείου έχουν κατακτήσει πολλές δεξιότητες γύρω από τη σίτιση και την υγιεινή της τουαλέτας. Αν υπάρχουν ακόμα ελλείμματα οφείλουν οι γονείς να τα καλύψουν καθώς θα δυσκολέψει πολύ την καθημερινότητα του παιδιού στο σχολείο, αλλά και την αυτοπεποίθηση του συγκρινόμενου με τα άλλα παιδιά.

Πρώτες γνωριμίες – Νέοι φίλοι

Η μεγαλύτερη ανησυχία του 99% των παιδιών της πρώτης τάξης είναι ότι δεν θα έχουν κανένα φίλο, την πρώτη εβδομάδα. Αυτό αγχώνει και απομονώνει το παιδί που έχει δυσκολία στην επικοινωνία. Για το λόγο αυτό είναι αναγκαίο κατά την διάρκεια της επίσκεψης στο σχολείο πριν από το πρώτο κουδούνι, το παιδί να γνωριστεί, μέσω των γονιών, με άλλα πρωτάκια και να έχει μαζί τους επικοινωνία πριν από την έναρξη των μαθημάτων.

Επίσης, καλό είναι να έχει κάνει τη διαδρομή του σχολείου με το αυτοκίνητο ή τα πόδια, μαζί με άλλα πρωτάκια, αν αυτό είναι εφικτό. Στο τέλος της πρώτης σχολικής ημέρας οι γονείς θα πρέπει να περιμένουν το παιδί και όχι να τους περιμένει, βλέποντας τα άλλα πρωτάκια να φεύγουν συνοδευόμενα. Είναι σημαντικό να μην περιμένει το παιδί ούτε λεπτό, καθώς θα του φανεί αιώνας. Η επιστροφή στο σπίτι δεν πρέπει να γίνει με κατακλυσμό ερωτήσεων για το πώς πέρασε. Οι γονείς θα πρέπει να αφήσουν το παιδί μόνο του να αφηγηθεί την εμπειρία του.