ΕΧΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΔΥΣΛΕΞΙΑ;

Η Δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία. Αποκαλείται επίσης και Ειδική Δυσκολία Ανάγνωσης – Αποκωδικοποίησης. Για την ακρίβεια, το παιδί δυσκολεύεται ή αδυνατεί να μεταφράσει αυτό που διαβάζει ή γράφει σε σκέψη και τη σκέψη σε γραπτό ή προφορικό λόγο.

Η ειδική εκπαιδευτικός κα Βίκυ Αλεξίου μας ενημερώνει σχετικά με το ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός δυσλεξικού παιδιού, ώστε να μπορέσουμε να τα αναγνωρίσουμε και να υποψιαστούμε εάν το παιδί μας έχει δυσλεξία.

dislexia

Τα αίτια της δυσλεξίας είναι κυρίως νευρολογικά και κληρονομικά. Θα μπορούσε όμως να είναι και ψυχολογικά, δηλαδή το διαζύγιο ή η βία θα μπορούσαν, επίσης, να προκαλέσουν δυσλεξία.
Ποιες είναι όμως οι ενδείξεις και τα χαρακτηριστικά που θα υποψιάσουν τους γονείς ότι το παιδί τους είναι δυσλεκτικό;


Χαρακτηριστικά ενός δυσλεξικού παιδιού:

Δυσκολία και λάθη κατά τη διαδικασία της ανάγνωσης.

Δυσκολία μεταφοράς της σκέψης του σε γραπτή μορφή (από τις 10 λέξεις γράφει τις 2).

Σύγχυση γραμμάτων που μοιάζουν ακουστικά ή οπτικά κατά την ανάγνωση και τη γραφή – μπερδεύει (β-φ, δ-θ, χ-γ).

Δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης.

Δεν αποστηθίζει (αποστηθίζει την περίληψη ενός μαθήματος και όχι τις λεπτομέρειες).

Προσθαφαιρέσεις και αντιστροφές γραμμάτων, συλλαβών και λέξεων κατά την ανάγνωση και τη γραφή – 3 Ε.

Τα γράμματά του είναι δυσανάγνωστα.

 

Δεν πρέπει όμως να αμελήσουμε ότι η δυσλεξία αφορά μαθητές με κανονικό έως και υψηλό δείκτη νοημοσύνης, απλώς μαθαίνουν και κατανοούν τον κόσμο γύρω τους με διαφορετικό τρόπο. Δηλαδή ένας δυσλεκτικός:

Έχει πρακτικό μυαλό και μεγαλύτερη επιτυχία στα μαθηματικά από ότι στη γλώσσα.

Είναι καλύτερος στην προφορική εξέταση παρά στη γραπτή.

Του αρέσουν οι κατασκευές και οι χειροτεχνίες.

Ενδιαφέρεται περισσότερο για κείμενα με εικόνες και σχέδια.

Κατανοεί ευκολότερα χρησιμοποιώντας χειροπιαστό υλικό.

Εάν αναγνωρίσουμε στο παιδί μας κάποιο από τα παραπάνω χαρακτηριστικά, δεν χρειάζεται να τρομάζουμε. Η έγκαιρη διάγνωση και η παράλληλη στήριξη του παιδιού από ειδικούς, θα βοηθήσει το παιδί να αξιοποιήσει τα θετικά του χαρακτηριστικά με συνέπεια τη σχολική και προσωπική επιτυχία.

 

1 Comment

  1. Xristiana Sophia May 9, 2014

    Η “δυσλεξία” είναι ένας τελείως διαφρετικός τρόπος σκέψης (θα λέγαμε “άσπρο – μαύρο”) από τον συνηθισμένο/”φυσιολογικό”/ γνώριμο.
    Ονομάζεται “δυσλεξία” γιατί εντοπίζονται μόνο τα “μαθησιακά” χαραχτηριστικά της, ενώ ο τρόπος σκέψης αυτός επηρεάζει και καθορίζει ολόκληρη τη ζωή ενός ατόμου.
    Η “δυσλεξία” δεν ξεπερνιέται, δεν θεραπεύεται, δεν φεύγει… και δεν θα έπρεπε!
    Η πρόκληση θα ήταν να αναγνωρίζαμε αυτόν τον τρόπο σκέψης ως αναγκαίο, συνθετικό και απελευθερωτικό, βγαίνοντας από τις μέχρι τώρα απόψεις μας…

Comments are closed.